Gitara

Przyszły nabywca instrumentu przede wszystkim powinien umieć precyzyjnie określić jaki typ gitary go interesuje i jakie brzmienie określonego typu instrumentu będzie mu potrzebne. Dlatego powinien interesować się również stroną techniczną muzyki i dowiadywać się na jakich instrumentach grają ulubieni przez niego muzycy.

Najistotniejszy wpływ na decyzję powinno mieć: po pierwsze – brzmienie instrumentu, po drugie – wykonanie, a więc sprawność techniczna gitary. O ile pierwszy problem – brzmienie – jest sprawą bardzo indywidualną i po przekroczeniu progu jakości instrumentów profesjonalnych wybór powinien być uzależniony od gustów nabywcy, o tyle na sprawność techniczną można spojrzeć bardziej obiektywnie. Inna rzecz, że w instrumentach profesjonalnych dobra jakość techniczna powinna być sprawą oczywistą.

Szyjka

Zobacz artykuł: Szyjka

Progi

Progi pozbawione ostrych kantów, powinny być nabite precyzyjnie, co sprawdzamy, grając gamę chromatyczną na każdej strunie przez wszystkie pozycje. Brzęczenie niektórych dźwięków będzie świadczyło o nierównym nabiciu progów (wadę te przy pewnych zdolnościach technicznych można usunąć samemu, podpiłowując odpowiednie progi). O ile poprzednią usterkę można zlikwidować samemu, o tyle nieprecyzyjne rozmieszczenie progów na długości gryfu dyskwalifikuje instrument. Rozmieszczenie progów decyduje o tym, czy gitara będzie stroiła, czy nie.

Maszynki

Należy również sprawdzić działanie maszynek (strojników), które powinny obracać się lekko, ale też nie mieć zbyt dużego luzu.

Pudło rezonansowe

W gitarach akustycznych przecie wszystkim należy sprawdzić, czy pudło rezonansowe nie ma pęknięć, rozklejeń lub innych uszkodzeń. Trzeba pamiętać, że nawet drobna usterka pudła rezonansowego wymaga naprawy przez kwalifikowanego lutnika. Należy sprawdzić uważnie je oglądając oraz opukując. Opukiwać należy symetrycznie, np. według następującego wzoru podanego na rysunku. Dźwięki wydawane podczas opukiwania powinny być jednakowe po obu stronach gitary. Jeżeli tak nie jest, sygnalizuje to uszkodzenie lub złe wykonanie pudła rezonansowego. Ważne jest, aby w skali instrumentu wszystkie dźwięki miały wyrównane brzmienie i aby nie było wśród nich tzw. wilczych tonów, tj. dźwięków głucho lub nieczysto brzmiących. Należy sprawdzić też, czy strunnik jest mocno przyklejony do płyty rezonansowej.

Zobacz też: Pudło rezonansowe

Strój

Gitary akustyczne nie mają zazwyczaj regulacji menzury strun, w związku z tym należy zwrócić baczniejszą uwagę na to, czy instrument stroi. Trzeba pamiętać przy tym, że struny nowe szybko zmieniają swoje właściwości i wymagają korekty menzury. W wypadku, gdy korekta jest niemożliwa, lepiej, gdy nowa gitara (z nowymi strunami) ma minimalnie za małą menzurę, tj. oktawy na tych samych strunach są za małe. Po niedługim czasie różnica ta wyrówna się sama.

Ustawienie mostka

Gitary akustyczne często nie mają możliwości regulacji wysokości mostka. Trzeba wiec dobrze sprawdzić, czy wysokość ta nam odpowiada. Jednocześnie należy pamiętać, że zależna jest ona również od stopnia wygięcia szyjki. Struny powinny być na tyle wysoko nad gryfem, aby przy mocniejszym dźwięku nie obijały się o progi, ale na tyle nisko, aby zapewnić wygodę gry.

Menzura

Wprawdzie menzura strun jest w zasadzie stała, ale zdarzają się niewielkie odchylenia. Należy wiec zwrócić uwagę na to, czy menzura danej gitary odpowiada rozmiarom i możliwościom dłoni przyszłego nabywcy.

Wyważenie gitary

Jeśli gitara zaopatrzona jest w uchwyty do paska, należy sprawdzić, czy jest dobrze wyważona i nie ma tendencji do przechylania się. Szczególną uwagę należy zwrócić na gitary dwunastostrunowe ze względu na ich szerszą szyjkę, większą główkę i liczbę maszynek, co może powodować zbyt duży ciężar z lewej strony.

Elementy elektryczne

Gitara elektryczna powinna mieć dobrze zaekranowane elementy elektryczne, gdyż w innym przypadku będzie wrażliwa na różne zakłócenia elektryczne i elektromagnetyczne. Zakłócenia te nie powinny występować niezależnie od pozycji gitary względem wzmacniacza. Przystawki i inne elementy elektryczne nie mogą reagować na ewentualne zakłócenia ze strony korpusu. Np. gitary elektryczno-akustyczne firmy Gibson mają przełącznik przystawek osadzony w gumie, aby stuk kontaktu, powstający przy przełączaniu, nie był słyszany w głośnikach.

Pojemność elektryczna grającego pozwala zmniejszyć zakłócenia i brum. W związku z tym struny powinny być podłączone do masy elementów elektrycznych w gitarze. Możemy to wykonać również sami, łącząc cienkim kablem metalowy strunnik z masą któregokolwiek z elektrycznych elementów gitary, np. z metalową oprawą gniazda wyjściowego. Pozwala to również uniknąć nieprzyjemnych trzasków podczas przypadkowych dotknięć od masy gitary, np. metalowej obudowy przystawki.