Istnieją różne metody trzymania kostki. Dosyć rozpowszechniony jest sposób, w którym palec wskazujący dociska kostkę w połowie opuszka kciuka. Metodę tę między innymi poleca Herb Ellis w „Jazz Guitar Style".
Trzeba pamiętać, że sposób trzymania kostki determinuje ustawienie całej prawej ręki. W powyższym przykładzie prawa dłoń jest prawie równoległa do strun. Sugeruje lo możliwość oparcia dłoni o instrument, co jak już pisałem, nie jest korzystne dla technicznej sprawności. Mimo to wielu gitarzystów, grając w ten właśnie sposób, tworzyło bardzo dobry jazz.
Metoda trzymania kostki jest opisana przez mnie w rozdziale ,,Postawa z instrumentem". Dodam tu tylko, że jest ona wolna od niebezpieczeństwa ustatyczniania prawego nadgarstka przy opieraniu go o instrument.
Jest jeszcze wiele możliwości i wariantów, czasem minimalnie tylko różniących się od siebie, wobec których nie zajmę jednoznacznego stanowiska. Co dla jednego gitarzysty jest ustawieniem dobrym, dla drugiego może być powodem niesprawności technicznej. Każda metoda gry kostką jest dobra, jeśli spełnia następujące warunki: możliwość rozluźnienia dłoni w trakcie gry, jednakowa sprawność techniczna na wszystkich strunach, szybkie przejścia ze struny na strunę (nie tylko na sąsiednie), różnicowanie dynamiki oraz frazowanie.
Zobacz też