Wzmacniacz

W rozdziale tym chciałbym zwrócić uwagę na znaczenie właściwego doboru wzmacniacza do gitary.

To, że należy dopasowywać wzmacniacz do gitary, a nie odwrotnie, jest rzeczą oczywistą. Gitara jako właściwy instrument determinuje rodzaj wykonywanej muzyki. Wiadomo, że gitarzysta rockowy zaopatrzy się w gitarę elektryczną, gitarzysta grający bebop - kupi sobie gitarę elektryczno-akustyczną itd.

Rola wzmacniacza

Wzmacniacz jest urządzeniem pomocniczym, niemniej bardzo ważnym, gdyż decyduje zarówno o jakości dźwięku jak i też o tym, czy barwa dźwięku gitary zostanie właściwie i czytelnie zaprezentowana słuchaczom. Dlatego przy wyborze wzmacniacza należy mieć na uwadze:

Trzeba zdecydować, czy wolimy wzmacniacz lampowy czy tranzystorowy, czy głośniki tradycyjne, czy wysoko-sprawne, np. typu Lansing. (Muszę tu zaznaczyć, że większość gitarzystów pozostaje nadal przy rozwiązaniach tradycyjnych).

Moc wzmacniacza

Bardzo ważny jest właściwy dobór mocy wzmacniacza. Gitarzyści jazzowi głównego nurtu grają do dnia dzisiejszego na wzmacniaczach średniej mocy, ok. 50 W. Wzmacniacze takie są wystarczające zarówno w klubie jak i w studiu nagraniowym, a nie przysparzają kłopotów transportowych. Gitarzyści rockowi stosują wzmacniacze nieraz bardzo dużej mocy, ale i u nich zaczyna rysować się tendencja powrotu do urządzeń średniej mocy. Obecnie aparatura mikrofonowa jest w stanie tak nagłośnić cały zespół, że nie ma potrzeby, aby gitara pracowała na bardzo silnych wzmacniaczach. Jest to lepsze rozwiązanie również ze względu na bardziej równomierne nasilenie dźwięków w sali, niezależnie czy będzie to przy scenie czy w ostatnich rzędach.

Jakość wzmacniacza

Jakość wzmacniacza ocenimy najlepiej, próbując go na własnej gitarze podczas gry w swoim zespole. To ostanie jednak często jest niewykonalne. Należy skontrolować możliwości korekty barwy tonu i ustalić, czy jesteśmy w stanie ustawić ten rodzaj tonu, który by nam najbardziej odpowiadał. Czy możemy wyeksponować walory naszej gitary i czy dźwięk jest właściwy stylistycznie.

Chociaż jakość wzmacniacza podpowie nam często jego cena, jednak musimy pamiętać, że dobierając wzmacniacz do gitary, wartościujemy go subiektywnie i wcale nie musi nam się podobać najdroższy model. Ważne jest, aby wzmacniacz przekazywał wyraźnie nasz „osobisty ton".

Efekty dodatkowe

Trzeba się zastanowić, czy potrzebne są nam takie efekty jak pogłos czy wibrato. Jeżeli nastawiamy się na pracę w studiach nagrań, to należy pamiętać, że używa się tam lepszych technicznie urządzeń pogłosowych. Do gry na scenie i w klubach pogłos sprężynowy przydaje się. Vibrato natomiast używane jest raczej w muzyce rozrywkowej, ilustracyjnej. Uzależniamy to więc od wykonywanego przez nas rodzaju muzyki.

Przystosowanie do transportu

Każdy wzmacniacz powinien być dobrze przystosowany do transportu. A więc być trwały, aby nie szkodziły mu długie podróże i częste przeładunki, ale powinien też być niezbyt ciężki i o rozmiarach, które nie wykluczają jego przewozu w samochodzie osobowym.

Nie trzeba dodawać, że mniejszy problem jest ze wzmacniaczem zmontowanym w jedną całość z głośnikami niż oddzielnie. Wzmacniacz powinien posiadać mocny pokrowiec wykonany z materiału wodoodpornego. Dużym ułatwieniem jest wyposażenie wzmacniacza w kółka skrętne oraz wygodne uchwyty. Na wszystko to trzeba zwrócić baczną uwagę, ponieważ gitarzysta często zmuszony jest sam transportować swoje instrumenty.

Ustawienie wzmacniacza

Mając już własny wzmacniacz pamiętajmy, że bardzo ważne jest ustawienie wzmacniacza względem grającego oraz reszty zespołu. Musi tu być wzięta pod uwagę sprawa dobrego słyszenia własnego instrumentu przez gitarzystę oraz wzajemnego słyszenia się z pozostałymi muzykami. Również gitarzysta powinien stać lub siedzieć w takim miejscu, aby dobrze słyszał resztę zespołu. Poza tym wzmacniacz ustawia się w zależności od sposobu traktowania dźwięku. Jeśli chce się uzyskiwać sprzężenia zwrotne, gitara musi być dość blisko głośników. Przy graniu mainstreamowym dobrze sprawdza się ustawienie wzmacniacza 2-4 m od gitarzysty, tak by głośniki skierowane były w jego stronę lub nieco z boku. Daje to dobrą kontrolę dźwięku własnego instrumentu oraz orientację w proporcji siły głosu w stosunku do innych instrumentów.

Zobacz też

Wzmacniacz a kształtowanie dźwięku